Ägarvision-Ägardirektiv

Ägarviljan / Ägardirektiv

Varför behövs en nedskriven Ägarvilja/Ägardirektiv?

För att det som inte är nedskrivet "gäller inte" det går alltid att hänvisa till missförstånd, eller "det har jag aldrig sagt" och ett ägardirektiv behöver vara glasklart, det är då ditt företag kan växa och utvecklas!

Enkelt kan vi kalla det för att vi behöver sätta tydliga mål och göra en plan för hur vi når dem. Om vi inte har tydliga mål som alla är överens om kommer vi aldrig att få ett lönsamt företag!

Men det är så mycket mer än så, ägarviljan måste komma från hjärtat, den ska beskriva vad du/ni verkligen vill med ert företag. Det tar alltid mer tid än vad vi tror att formulera vår vilja, den som alla kan stå bakom på riktigt. Därför behöver vi sätta av den tid som behövs för att formulera Ägarviljan/Ägardirektivet som ska leda hela företagets utveckling under lång tid framöver.

Vi ska alltid se till att vi uppdaterar vår ägarvilja, och för att göra det behöver vi ha den skriven så tydlig att det enkelt går att ändra detaljer som behövs under resans gång. (kanske har du ett gammalt ägardirektiv, låt oss uppdatera det tillsammans)

För att göra detta arbete behövs nästan alltid en extern person för att skapa den dialog som krävs mellan ägarna i ett bolag att verkligen formulera vad som är viktigt för var och en och hur resan dit skall se ut. Även om företaget bara har en ägare, så är det externa stödet oftast avgörande för att "ta denna resa ända till målet".

Den vanligaste utmaningen är att man bara tror att man är överens, man har aldrig ens grävt så djupt att man är medveten om sina olika värderingar eller önskemål. Eller, man vill helt enkelt inte ta diskussionen för att det bara blir jobbigt, så man fortsätter som "Alfons Åberg" - Jag ska bara ..... 


Saker som vi kommer att göra under denna rubrik:

  • Dokumentera ägarviljan
  • Identifiera och tydliggöra värdegrund.
  • Identifiera vilka mål vi ska nå inom ett år
  • Skapa en strategisk och en operativ plan för årets mål, hur gör vi och hur mäter vi.
  • Funderar du på växa genom förvärv, då börjar vi med en kulturanalys!
  • Detta är basen i vårt samarbete kring Ägarviljan.