Nej det handlar ju sĂ„klart inte om popcorn pĂ„ riktigt, det handlar ju om ditt team. Men jag gillar verkligen metaforen som jag lĂ„nar frĂ„n min vĂ€n Antoni Lacinaiđ
đTĂ€nk dig pĂ„sen i din mikrovĂ„gsugn, du lyssnar nĂ€r det poppar dĂ€r inne, först kommer nĂ„gra vĂ€ldigt ivriga popcorn, de vill vara först ut = Dina engagerade medarbetare som vill hĂ€nga med pĂ„ det nya du föreslĂ„r, de tvekar inte en sekund. đ
‎ Sen poppar dom pĂ„ ett tag dina popcorn, det gĂ„r lite lĂ„ngsammare men du hör en stadig ström som poppar = Dina medarbetare som sakta och kanske lite osĂ€kert vĂ€ljer att lyssna pĂ„ det nya, de Ă€r inte övertygade men har valt att lyssna, kanske blir de engagerade över tid, vem vet?đ
đ Nu Ă€r det nĂ€stan slut, du hör nĂ„gra enstaka popcorn som smĂ€ller till, det gĂ„r sakta och du funderar pĂ„ att stĂ€nga av micron, Ă€r ni inte klara snart... = Det hĂ€r Ă€r de klart tveksamma medarbetarna, de stĂ„r lĂ€ngst "ut i rummet" de Ă€r inte alls sĂ€kra pĂ„ detta nya, men de har i alla fall inte gĂ„tt dĂ€rifrĂ„n. HĂ€r krĂ€vs jobb för att de ska "kliva pĂ„" đ€
âNu Ă€r pĂ„sen ute ur ugnen, och vad har hĂ€nt, det ligger ett antal popcorn kvar pĂ„ botten, de vĂ€grar att poppa.... = Ja, det Ă€r ju sĂ„klart de medarbetare som nu har gĂ„tt ut ur rummet, de vill inte vara med om den hĂ€r förĂ€ndringen, de har gĂ„tt hĂ€rifrĂ„n đ
Orsaken till att alla inte poppar Àr ju sÄklart svÄr att veta, för vi har ju mycket i vÄrt liv som pÄverkar, som ledare behöver du bygga ett bra arbetsklimat dÀr vi aktivt arbetar med vÄra attityder.
Hur kan du engagera dessa ensamma popcorn som inte vill vara med, oavsett varför de vÀljer att inte poppa sÄ Àr det en ledarskapsfrÄga!
De som inte poppar som skapar en dÄlig stÀmning pÄverkar alla de andra i teamet, det behöver vi arbeta aktivt med. Att som ledare inte agera Àr att vara en del av problemet (eller orsaken till det)
Den hÀr bloggposten avslutas med tips pÄ en riktigt bra övning. Men först, lite tankar och ett exempel. PÄ den Ärliga konferensen har ni kanske diskuterat och beslutat vilka era vÀrdeord ska vara
FörestĂ€ll dig att du Ă€r chef för en akutmottagning. Dina medarbetares vardag Ă€r att rĂ€dda liv â eller försöka göra det.
NÀr en partner i bolaget lÀmnar och ett dödsbo tar över, en story frÄn verkligeheten.